فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید

شب های پیشاور5

دلایل توجه ویژه ایرانیان به تشیع

پرسش: چرا ایرانیان توجه خاصى به تشیع دارند؟
پاسخ: بعد از فتح ایران به دست قواى مسلمین، ایرانیان آزادى نسبى داشتند و اکراه و اجبارى هم در پذیرش دین مقدس اسلام نداشتند.
ولى بر اثر معاشرت با مسلمین، به حقانیت اسلام پى بردند و دین چندین هزار ساله خود را، ناقص تشخیص داده و به اسلام گرویدند.
ایرانیان تنها در زمان خلافت هارون و مأمون به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) به دلیل تشریف فرمایى حضرت رضا و امامزادگان همراه علاقمند نشدند، بلکه از زمان خود پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) این مودت در دل ایرانیان ریشه دوانید.
به طورى که هر ایرانى، پس از آن که به مدینه مسلمان وارد مى شد، حق و حقیقت را در على(علیه السلام) مى یافت و به امر و راهنمایى پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) به حبل متین و ریسمان ولایت آن حضرت چنگ مى زد.
نمونه آن ها هم سلمان فارسى بود که بنا به روایت علماى همه فرقه ها، پیغمبر خدا(صلى الله علیه وآله)درباره وى فرمود: «سلمان از ما اهل بیت است(1)» و از همان ابتدا به سلمان محمدى معروف شد.
بدان جهت سلمان از شیعیان خالص على(علیه السلام) گردید که مکرر از پیامبر خدا شنیده بود: «کسى که على(علیه السلام) را اطاعت نماید، مرا اطاعت نموده و کسى که مرا اطاعت نماید خدا را اطاعت نموده است.
کسى هم که با على(علیه السلام) مخالفت نماید، مرا مخالفت نموده و کسى که مرا مخالفت نماید خدا را مخالفت نموده است(2)».
به همین جهت سلمان از مخالفان سرسخت سقیفه بود.

از طرفى دیگر، هر ایرانى که به مدینه مى رفت و مسلمان مى شد وقتى که برخورد بزرگان و صحابه را مى دید، غالباً جذب سجایاى اخلاقى امیرالمؤمنین و اهل بیت مى شد.
علاوه بر این ها برخورد با ملاطفتى که امیرالمؤمنین(علیه السلام) با شاهزادگان اسیر ایرانى نمود، ایرانیان را به مقام شامخ و مقدس آن بزرگوار و عترت طاهره اش، متوجه ساخت.
بنابر نقلى، وقتى که اسراى مدائن (تیسفون) وارد مدینه شدند، خلیفه دوم ـ عمر ـ دستور داد تمام اسیران زن به کنیزى مسلمانان در آیند.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) او را از این کار منع نموده و فرمود: شاهزادگان مستثنى و قابل احترام هستند.
چون دو دختر یزدگرد پادشاه ایران در میان اسیران بودند به آن ها اختیار داده شد که برخیزند و هر فردى از مسلمانان را که بپسندند آزادانه به شوهرى خویش اختیار کنند.
این دو دختر در بین مسلمانان نظر کردند و یکى از آن ها به نام «شاه زنان» محمد بن ابى بکر را که تربیت شده خود امیرالمؤمنین(علیه السلام)بود و دیگرى که «شهربانو» نام داشت حضرت امام حسین(علیه السلام) را برگزیدند و به عقد شرعى آنان در آمدند.
خداوند فرزندى به نام محمد (قاسم فقیه) به شاه زنان داد که وى پدر بزرگ مادرى امام ششم شیعیان، امام جعفر صادق(علیه السلام) بود.
از شهربانو نیز امام چهارم شیعیان، حضرت زین العابدین(علیه السلام) متولد گردید.
پخش این خبر در بین ایرانیان، باعث علاقمندى آنان به امام على(علیه السلام) شد.
مخصوصاً بعد از فتح ایران، قلباً به آن حضرت توجه کامل نمودند.
بنابراین وقایعى که در زمان دیالمه و آل بویه اتفاق افتاد، فقط پرده از روى این حقیقت (علاقه به على و خاندانش) برداشته و ایرانیان آزادى یافتند تا مکنونات قلبى خویش را آشکار نمایند.
در دوران سلطنت غازان خان مغول (نام اسلامى او محمود خان بود) که خود او به اهل بیت طهارت توجه خاصى داشت، مذهب تشیع آشکارتر شد.
پس از وفات وى، برادرش شاه محمد خدابنده (اولجایتو) به پادشاهى رسید و در حضور خود، مجالس مناظره اى را بین علامه حلى و خواجه نظام الدین قاضى القضات شافعى ترتیب داد.
در آن جلسات، مبحث امامت مورد بحث و بررسى قرار گرفت و علامه حلى، امامت بلافصل امیرالمؤمنین(علیه السلام) را اثبات و ادعاى خلافت بقیه خلفا را ابطال و رد نمود.
در این
جلسات، علامه حلى چنان راه تشکیک را بر حضار بست که طرف مقابل او، یعنى خواجه نظام الدین قاضى القضات شافعى گفت: «دلایل شما بسیار محکم، قوى و متقن است اما چون گذشتگان ما بر این راه رفته اند ماهم براى جلوگیرى از تفرقه کلمه اسلام، باید همان راه را رفته و پرده درى نکنیم».
از آنجایى که شاه محمد خدابنده تعصبى نداشت، پس از استماع این دلایل، مذهب امامیه را اختیار و به تشیع گروید و آزادى مذهب شیعه را درتمام بلاد ایران صادر و اعلام کرد.
سپس به تمام والیان و فرمانداران خود دستور داد که در مساجد و در خطبه ها نام امیرالمؤمنین على(علیه السلام) و سایر ائمه اطهار را بخوانند.
او همچنین دستور داد عبارات: «لا إِلهَ إِلاَّ اللّهُ»، «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللّهُ» و «علیّ ولىّ الله» را روى مسکوکات رایج حک کنند.
سپس علامه حلى را که از حله احضار کرده بود، نزد خود نگه داشت و براى او مدرسه علمیه ساخت.
بدین ترتیب، ولایت و امامت على ابن ابى طالب(علیه السلام) در سراسر ایران جهانتاب شد و اینک ایرانیان، شیعه على(علیه السلام)و یازده فرزند معصومش مى باشند.
به طور کلى علت گرایش به تشیع در ایران از آغاز تا قرن دهم و از قرن دهم تا کنون را چنین مى توان خلاصه نمود:
1 ـ برخورد متعصبانه عمر علیه ایرانیان
2 ـ سیاست حق گرایانه امیرالمؤمنین نسبت به عموم مردم بدون تعصب قومى
3 .
فضائل اهل بیت و برخورد جذاب آن ها با افرادى که از ایران مى آمدند
4 ـ عکس العمل ظلم هایى که به ائمه و شیعیان روا مى شد.
5 ـ اعزام دانشمندان و مبلغین از طرف ائمه(علیهم السلام) مانند زکریا بن آدم، عبدالله بن سعد اشعرى... به قم و سایر شهرها
6 ـ تشریف فرمائى امام رضا(علیه السلام) به ایران
7 ـ مهاجرت امام زادگان در پى مسافرت ایشان، عزیمت امامزاده ها از ترس خلفا و تبلیغ آن ها در نقاط مختلف ایران، مهاجرت سادات به علت وجود امنیت نسبى.
8 ـ تلاش علماى شیعه مثل شیخ صدوق، علامه حلى، شیخ بهائى، علامه مجلسى و...
9 ـ روى کار آمدن حکومت هاى شیعى نظیر آل بویه، دیالمه و بویژه صفویان.
10 ـ هماهنگى و همکارى تنگاتنگ علماى شیعه با دولت هاى طرفدار شیعه نظیر صفویه.
10 .
اعلام مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمى ایران.
(۳)


۱ .تاریخ الکبیر، ج 9، ص31 ; مستدرک الحاکم، ج 3، ص131 ; شبهاى پیشاور، ص161 «إنّ الله أمرنی بحبّ أربعة و أخبرنی أنّه یحبّهم».
۲ . سنن الترمذى، ج 5 ، ص332 ; مسند ابویعلى، ج 5 ص166 ; شبهاى پیشاور ص161 «الجنّة تشتاق إلى ثلاثة; علیّ و عمّار و سلمان».
۳ . براى تفصیل بیشتر به کتاب تاریخ تشیع در ایران، رسول جعفریان و کتابهاى مشابه مراجعه شود.

نظرات 5 + ارسال نظر
پیرمرد 20 ساله دوشنبه 18 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:37 ب.ظ http://ahrary.blogfa.com

دلیل اشتیاق ایرانیان به شیعه
۱. تا قبل از شاه اسماعیل ملعون ایرانیان سنی بودن ... ولی با روی کار آمدن اون ملعون چون مذهب رسمی شیعه شد مردم هم به ناچار شیعه شدند ... و در این بین اکثر افراد به خاطر تشرف به دربار شاه شیعه شدن و خودشون رو به دربار رسوندن
خیانتی که دوران صفوی به تشیع شد در هیچ دورانی نشد
خیانت هایی که تا الان ادامه داره ... شیعه ی صفوی دقیقا برابریست با کفر
۲. متاسفانه با روی کار آمدن مسائلی مثل ولایت فقیه و مرجع تقلید و ... مردم قدرت فکری خودشون رو از دست دادن و اصلا برای دین احترامی قائل نیستن


خودت رو گول نزن

وقتی می گیم نمی فهمید همینه!
به جای اینکه بگید دلیلش اهل بیت بود، یه حکومت رو دلیل شیعه شدن می دونید!
گیریم که حق با شماباشه! امروز که حرم امام رضا(ع) و کربلا و نجف و ... مقر پادشاهی حکومت نیست! پس حرف شما از اساس سفسطه و بی حساب است.

hami پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:39 ق.ظ

شما نویسنده محترم اگه یه ذره اطلاعات تاریخی داشتی میدونستی که بعد از فتح ایران توسط مسلمانان تا زمان صفویه اکثریت جامعه ایران اهل سنت بودند. اما چون منافع دولتهای استعماری آن زمان ایجاب می کرد با همکاری شاه اسماعیل بسیاری از اهل سنت را به شهادت رساندند و طی چند نسل توازن جمعیتی به نفع تشیع عوض شد. همین امروز هم اگه انگلیس خمینی را در ایران سر کار نمی آورد تا حالا نامی از شیعه وجود نداشت.پس شماها مدیون اسرائیل و انگلیس هستید خودتونم بهتر از هر کسی اینو میدونید.

اول اینکه اعتراف می کنی که شیعه وجود داشته! دوم شیعیان در اقلیت نبودند و در خفقان دولتهای سنی مذهب همچون بنی امیه و بنی عباس بودند که مدعی سنت پیامبر!!!!! بودند. سوم شاه اسماعیل زیر بار استعمار نرفت و مستقل حکومت کرد. چهارم سنی ها رو شهید نکرد، به درک فرستاد پنجم ادب داشته باش! امام خمینی ششم حرف بی مدرک نزن! امام چه ربطی به انگلیسی ها داشت؟ مدرک رو کن! هفتم معلوم شد که اطلاعات تاریخی شا از مولوی های بالا منبرتون نشأت گرفته هشتم شیعه اولین بار توسط پیامبر بیان شد نهم... اگه بخوام همین طور جوابت رو بدم تا صد سال باید خفه بمونی و جواب بگیری!!

حبیب الله بگ زاده پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:37 ب.ظ http://786-0172.blogfa.com

السلام علیکم و رحمه الله.از حق نگذریم خجالت هم خوب چیزیه
خوب روایت میسازیا!تویی که دشمن سنی هستی حدالقل تبلیغات عبدالباسط رو از بلاگت بردار.سعی کن بدون استفاده از وسایل اهل سنت زندگی کنی.بهتر نیست؟.
خداوند گمراهان را هدایت نخواهد کرد.برای اینکه بگی عمر بدبوده میگی ایرانیا با گفتگومسلمان شدن؟هرجامیری به همسرویاران پیامبر فحش میدی میگین پیرو محمدی؟دمت گرم بابا تو دیگه آخرشی.فی امان الله

علیک سلام
راست می گی! خجالت هم خوب چیزیه! که متأسفانه شما نمی کشید! تا حالا نشنیده بودم که روایت ساختگی مدرک داشته باشه!!! که اون هم به لطف شما شنیدیم!
دشمن سنی نیستم! دشمن عقاید سنی هستم. رو مردم اسم نذار! اتفاقا من هم توی همین فکرم! بدون وسایل اهل سنت زندگی کنم. اون عکسی هم که دیدی مربوط به تبلیغات کلیکی سایتی دیگره که در هر رفرش تعویض می شه! خوب بود که وبلاگ رو یه رفرش می کردی!
این رو قبول ندارم! اسامی کسانی که گمراه بودند و شیعه شدند و بزرگ هم بودند رو نشنیدی! چند تا رو اسم می آرم: دکتر تیجانی حفظه الله تعالی، دکتر عصام العماد حفظه الله تعالی، مرحوم شیخ سلیم بشری استاد دانشگاه الازهر....
نگفتیم که ایرانیان با گفتگو مسلمان شدند! اتفاقا عقیده داریم که اگر عمر وحشی گری نمی کرد، ایرانیان با گفتگو مسلمان می شدند. بلکه بالاتر! اگر مسخره بازی سقیفه رو در نمی آورد و حکومت رو از مسیر اصلی منحرف نمی کرد، شاید الان همه دنیا مسلمان شده بودند.
همه زنان پیامبران خوب نبودند.
هسر لوط با بدان بنشست-------------- خاندان نبوتش گم شد
حالا بماند بعدها برای اینکه خجالت نکشند،‌گفتند پسر نوح با بدان بنشست!
اون ام المؤمنین شما چرا بعد از پیامبر با طلحه ازدواج کرد؟ مگر نص قران نبود که زنان پیامبر(ص) بعد از پیامبر حق ازدواج ندارند؟ این ازدواج باطل و تکلیف ام المؤمنین شما هم با اون ازدواج باطل در کنار طلحه مشخصه!

به توچه چهارشنبه 3 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 01:15 ق.ظ

چون سایت مزخرفی داری کسی بهت نظر نمیده این سنی ها بودن که اسلام رو به ایران آوردن در زمان حضرت عمر رضی الله عنه،مطلبتو نخوندم چون مطمئنم مزخرفه.

اولا از امثال شما نظر نخواستم. خفه بشید بهتره!
ثانیا سنی ها غلط کردن که آدمکشی کردند. اسلام خودش بلد بود چه جوری به این طرف و آن طرف بره! نیاز به وحشی گری سنی نبود.
ثالثا مطلب مزخرف نبود! دل تو از سنگ سیاه بود که حاضر نیست دنبال حقیقت بره!

مهرداد یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:32 ب.ظ

حرم امام و نجف دلیل بر تکیه بر غیر خداست .بت پرست خدا را قبول دارد ولی بت را به عنوان رابط بین خود و خدا قرار میدهد.عقاید یهود رو مطالعه کن بعد بگو که ما پیرو عبدالله بن سبا نیستیم اخوی

پاسخ شما در این پست داده شد:
http://antisonni.blogsky.com/1390/02/06/post-186/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد