فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید

سخنی با کج اندیشان

چندی است که می بینم تعدادی از قلیلی از مردم به پیروی از اهل خلاف(وهابیون و اهل تسنن) بر روحانیون و علمای شیعه ایراد وارد می کنند که: «چگونه است که آخوند جماعت هر چه دلش می خواهد درباره اسلام، فتوا صادر می کند؟!!!» و چه افسوس که این افراد از علوم اسلامی بی خبرند و آنقدر فریاد می زنند که خود نیز باور می کنند.

و اما یک مرجع و عالِم اسلامی چگونه و از کجا فتوایی را صادر می کند؟ آیا وی اجازه دارد که از خود و با نظر شخصی اعلام فتوا نماید یا خیر؟!

بسیاری از شما می دانید خمس چیست! یک پنجم از مالی که شما در یک سال کاری پس انداز نموده و از آن استفاده ننموده اید و نیازی به استفاده از آن هم ممکن است نداشته باشید (مثلاً قصد خرید خانه برای خلاصی از اجاره نشینی ندارید) در میان عامه مردم نیز به مال امام شهرت دارد.

یکی از مصارف مال امام(ع) یا همان خمس در تربیت روحانیت و علمای اسلامی است که بتوانند از احادیث و روایت و انطباق با آیات قرآن فتاوای صحیح را صادر کنند.

هیچ مرجع تقلیدی، اجازه ندارد که از خود و بنابردلایل شخصی خود، اعلام فتوا نماید؛ مگر آنکه حدیث آن را با مدارک مستند که حدیث مذکور را صحیح السند اعلام می دارد، به همراه فتوا داشته باشد.

این موضوع آنقدر پیچیده نیست. حالا می خواهیم برای روشنتر شدن بحث، چند مثال در مباحث مختلف بزنیم.

اول آنکه: شما هر گاه می خواهید خانه بسازید، به مهندس نقشه کش مراجعه می کنید. از وی نقشه ای میخواهید که خانه ای را به شما تحویل دهد که در برابر زلزله مقاوم، دلباز و زیبا و .... باشد.

شما هرگاه بیمار می شوید، به نزد پزشک مراجعه می کنید و از وی درخواست نسخه دارو می نمایید و نسخه را تهیه کرده تا درمان گردید.

اکنون سوال اینجاست! چرا بحث از دین و مکتب می شود، به متخصص مراجعه نمی کنیم؟ بسیاری در این مواقع اظهار می دارند که دین یک موضوع شخصی است!!!! باز هم سوالی پیش می آید: مگر بیماری شما، یک مشکل اجتماعی است که بابت آن به پزشک مراجعه کردید؟ مگر ساختن خانه ای مقاوم و محکم در برابر زلزله، یک موضوع اجتماعی است که می خواهید بسازید؟ تمام این کارها را برای شخص خودتان چنان محکم انجام می دهید که سعادت دنیا را برایتان در پی داشته باشد. چرا به مبحث دینی می رسید، موضوع آنقدر شخصی می شود که خودتان برداشتتان را اعلام می دارید؟

اما مثال دوم: همانطور که گفتیم، برخی گمان می کنند که هر کس که به مقام مرجعیت رسید، هر آنچه دل بخواه او باشد، می تواند اعلام کند! اگر به همین عصر حاضر نگاهی بیاندازید، مرجعیتی را خواهید یافت، که از سوی حوزه علمیه، رد مرجعیت گردید! و او کسی نبود جز شیخ یوسف صانعی!!

بسیاری بر این گمان بودند که وی چون با مقام معظم رهبری اختلاف نظر داشته، وی را از مرجعیت خلع کردند. در حالیکه شیخ حسینعلی منتظری هم با جمهوری اسلامی مشکل اساسی داشتند؛ اما هیچگاه وی خلع مرجعیت نشد! (هر چند که دلایلی داریم که از منظر اسلامی، وی هم باید خلع مرجعیت می شد!!) آنچه که باعث شد که شیخ یوسف صانعی از مرجعیت خلع شود، فتاوای وی برخلاف قرآن و احادیث بود. به طور مثال وی در فتوایی عجیب و برخلاف نص صریح کلام الله مجید، دیه زن و مرد را برابر کرد و بدین ترتیب ارزش والای زن بودن را به سخره گرفت!

نظرات 2 + ارسال نظر
zahra شنبه 16 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 08:26 ق.ظ http://mohebi256.blogfa.com

سلام . من در وبم باتوجه به قران و سنت نبوی ، ظلم خلفای سنی و برتری امامان شیعه را درمنابع معتبراهل تسنن بررسی میکنم . سوالات و تناقضاتی از منابع معتبر خوشان را بیان کرده ام که هنوز جوابی نداده اند. خوشحال میشم سربزنید و نظرتونو بگین . ان شاء الله با ورودتون به این وب وخواندن مطالبش ، دل حضرت زهرا شاد بشه وافتخار کنید به شیعه بودنتان

سحر منتظرالمهدی دوشنبه 1 دی‌ماه سال 1393 ساعت 04:32 ب.ظ http://aramesharamesharamesh.persianblog.ir

سلام بزرګوار وب پرمحتوایی دارید
از وب بنده دیدن کنید و بګید با تبادل لینک موافقید؟/منتظرم
یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد