فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید

شبهای پیشاور2

جمع بین نمازها برخلاف سنت پیامبر است؟
پرسش: چرا بر خلاف سنّت پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)، شیعیان نمازهاى ظهر و عصر را با هم و نمازهاى مغرب و عشا را هم زمان مى خوانند؟
پاسخ:
نخست آن که نماز جزء فروع دین است و در مسائل فرعى بین علماى همه مذاهب اختلافات زیادى است، همانطور که پیشوایان و علماى اربعه اهل سنت با هم اختلاف زیادى در این مسائل دارند.
ثانیاً جمع خواندن نمازهاى ظهر و عصر یا مغرب و عشا، بر خلاف سنّت رسول الله(صلى الله علیه وآله) نمى باشد; چون ایشان گاهى این نمازها را جمع و گاهى جداگانه مى خوانده اند.
مثلا در صحیح مسلم در باب «الجمع بین الصلاتین فی الحضر» از ابن عباس نقل شده که گفت: «بدون خوف و ترس و در غیر سفر، رسول خدا(صلى الله علیه وآله)نمازهاى ظهر و عصر را جمع و نمازهاى مغرب و عشا را جمع ادا مى کردند.»(
صحیح مسلم، ج2، شبهاى پیشاور، ص109 : «صلّى رسول الله(صلى الله علیه وآله) الظهر والعصر جمعاً والمغرب والعشاء جمعاً فی غیر خوف و لا سفر».)مجدّداً در همان صحیح مسلم و نیز امام حنبل در جزء اوّل مسند از ابن عباس نقل کرده اند: «با پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) هشت رکعت نماز ظهر و عصر و هفت رکعت نماز مغرب و عشا را به طور جمع ادا نمودیم.»(سبل السلام، ج2، ص43 ; معجم الکبیر، ج12، ص65 ; شبهاى پیشاور، ص109: «صلّیت مع النبیّ ثمانیاً جمعاً و سبعاً جمعاً».)
بالاخره چندین حدیث از ابن عباس درباره جمع خواندن نماز ظهر و عصر و نیز مغرب و عشا نقل شده است.
براى مثال: «پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) در حال اقامت در مدینه، نه در حال مسافرت، هفت رکعت (نماز مغرب و عشا با هم) و هشت رکعت (نماز ظهر و عصر با هم) نماز گزارد.»(
صحیح مسلم، ج2، ص153 ; شبهاى پیشاور، ص109: «صلى رسول الله(صلى الله علیه وآله) فی الْمَدینةِ مُقِیماً غَیر مُسافر سَبعاً وَ ثَمانیاً».)

احمد حنبل در مسند از سعید بن جبیر از ابن عباس روایت مى کند که گفت: «پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) بدون آن که در حالت خوف و ترس، یا در حال سفر باشد نماز ظهر و عصر را جمع خواند.»(صحیح مسلم، ج2، ص151 ; کتاب الموطأ، ج1، ص144 ; کتاب الامام، ج7، ص216 ; شبهاى پیشاور، ص109: «صلّى رسول الله(صلى الله علیه وسلم) الظهر و العصر جمعاً بالمدینة فی غیر خوف و لا سفر».) در جایى دیگر گفته است: «پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله)بدون آن که در حالت خوف و ترس باشد، یا باران ببارد، نماز ظهر و عصر را جمع خواند.»(مسند احمد، ج1، ص223 ; صحیح مسلم، ج2، ص152 ; شبهاى پیشاور، ص110: «صلّى رسول الله(صلى الله علیه وسلم)الظهر و العصر جمعاً بالمدینة فی غیر خوف و لا مطر».) ابو زبیر دلیل جمع خواندن نماز توسط پیامبر را از سعید بن جبیر سؤال نمود، او گفت: من همین سؤال را از ابن عباس پرسیدم و او پاسخ داد: «به این جهت جمع مى خواند تا احدى از امتش در سختى و مشقت نباشند.»(فتح البارى، ج2، ص20، ص151 ; مسند احمد، ج1، ص283 ; شبهاى پیشاور، ص110: «أَرَادَ أَنْ لاَ یَحْرَجَ أَحَدٌ مِنْ أُمَّتِهِ».)
همچنین در صحیح مسلم از قول عبدالله ابن شفیق مى گوید: روزى بعد العصر، ابن عباس براى ما خطبه مى خواند و سخنرانى مى کرد.
سخنش به درازا کشید و همچنان براى ما صحبت مى نمود تا این که آفتاب غروب کرد و ستاره ها ظاهر شدند.
صداى مردم بلند شد: «الصلاة، الصلاة» ابن عباس اعتنایى نکرد.
در همین حال مرد دیگرى نداى «الصلاة، الصلاة» سرداد.
ابن عباس رو به او نمود و گفت: «مادر مرده، مرا سنت یاد مى دهى؟ من خودم دیدم که پیامبر خدا نمازهاى ظهر و عصر و نمازهاى مغرب و عشا را جمع مى خواند.
»(
صحیح مسلم، ج2، ص152 ; مسند احمد، ج1، ص251 ; شبهاى پیشاور، ص109) سپس عبدالله بن شفیق مى گوید: چون این حرف برایم غیر قابل قبول بود و گران آمد، نزد ابو هریره رفتم و او نیز گفته هاى ابن عباس را تأیید کرد.
هر چند اخبار و روایات بسیارى در این باب نقل شده، لیکن همین که بابى به نام «جمع بین الصلاتین» اختصاص یافته و احادیث مربوطه در این باب نقل گردیده، محکم ترین دلیل و برهان بر جواز جمع خواندن نماز است.
زیرا اگر غیر از این مى بود باید باب مخصوصى به نام «جمع بین الصلاتین فى السفر» یا «جمع بین الصلاتین فى الحضر» اختصاص مى دادند تا احادیث مربوطه را تفکیک نمایند.
از طرفى دیگر، بخارى همین احادیث را در صحیح خود آورده، لیکن به دلایل نامعلومى و با زبردستى آن ها را از محل «جمع بین الصلاتین» به محل دیگرى مثل «باب تأخیر الظهر إلى العصر من کتاب مواقیت الصلاة» و «باب ذکر العشاء والعتمة» و «باب وقت المغرب» انتقال داده است.
در پایان یاد آورى این نکته مهم مى باشد که نمازها را جداگانه و هر یک را در وقت فضیلتش به جا آوردن به نظر بعضى از علماى شیعه بهتر و افضل است.
از طرف دیگر، بعضى از علماى اهل تسنن از جمله شیخ الاسلام انصارى در شرح صحیح بخارى قسطلانى در شرح صحیح بخارى و جم غفیرى جداگانه نماز خواندن را افضل ندانسته اند و آن را ترجیح بلا مرجح و خلاف ظواهر احادیث خوانده اند(
تحفة البارى، ص292، ارشاد السارى، ص293 ، و... .).

نظرات 3 + ارسال نظر
hami پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:30 ق.ظ

خب اگه اینطوریه مثلا نماز عصر که ساعت ۶ هست رو شما ظهر ساعت ۱ میخونید خب چی میشه نماز ظهر ساعت ۸ صبح بخونید. یا نماز مغرب ساعت ۲ بعد از ظهر بخونید فقط این وسط نماز اول وقت چه معنی داره میشه بگی؟

مثل اینکه مدارک رو نخوندی! اول مطلب رو بخون، اگه سؤال پیش اومد بعد.
جواب همین سؤالت در خود مطلب بود.
فقط زحمت خوندن می خواست.

عبدالوهاب پنج‌شنبه 28 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 03:43 ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم.
سلام علیکم.
خداوند شمارا هدایت کند که به مراجع بزرگوار اهل سنت افطرا میبندید که با هم اختلاف های زیادی دارند.مطمئن هستم شما تا کنون در مجامع سینان قرار نگرفتید و بیهوده و بی سندومدرک وهیچ آشنایی سخن میگوئید.
برادر عزیز بدون علم سخن گفتن خلاف ادب اهل سنت است.باتشکر

خدا لعنت کند هر کسی را که افترا می بندد!!
اتفاقا هم با سنی ها نشست و برخاست داشته ام و هم با کتب شما آشنا هستم.
والله که چشمتان هم ایراد دارد! کدام حرف بدون مدرک زده شده؟ بگو تا مدرکش را رو کنم.
اتفاقا بدون مدرک حرف زدن کار اصلی اهل سنت است. همه اش احساسی و تند و بدون مدرک حرف می زنید!
یک نفر نیامده که مدرک رو کند تا جواب بدهم. این همه مدرک و سند در این وبلاگ هست، نمی خوانند. چرا؟ چون احساساتی هستند!

مهرداد یکشنبه 16 آبان‌ماه سال 1389 ساعت 09:37 ب.ظ

پیامبر در زمان ضرورت نماز را جمع خوانده شما هم فقط در مواقع ضرورت میتوانید جمع بخوانید نه در همه حال.تیمم وقتی درست است که اب نباشد پس تیمم در مواقع ضرورت(در دسترس نبودن آب)صحیح است نه وقتی آب باشد.شما هم موقع کمبود وقت مجاز به جمع خواندن نماز هستید(مانند زمان مسافرت)

پاسخ شما در این پست داده شد:
http://antisonni.blogsky.com/1390/02/06/post-186/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد