فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید

خطبه شماره 33

و من خطبه له علیه السلام [6] عند خروجه لقتال اهل البصره ، و فیها حکمه مبعث الرسل ،ثم یذکر فضله و یذم الخارجین [7] قال عبد الله بن عباس رضی الله عنه : دخلت علی امیر المؤمنین علیه السلام بذی قار [8] و هو یخصف نعله ، فقال لی : ما قیمه هذا النعل ? [9] فقلت : لا قیمه لها فقال علیه السلام : و الله لهی احب الی من امرتکم ، [10] الا ان اقیم حقا ، او ادفع باطلا ، ثم خرج فخطب الناس فقال : [1] حکمه بعثه النبی [2] ان الله بعث محمدا صلی الله علیه و آله ، و لیس احد من العرب یقرا کتابا ، [3] و لا یدعی نبوه ، فساق الناس حتی بواهم محلتهم [4] ، و بلغهم منجاتهم ، فاستقامت قناتهم ، و اطمانت صفاتهم فضل علی [5] اما و الله کنت لفی ساقتها حتی تولت بحذافیرها : [6] ما عجزت و لا جبنت ، و ان مسیری هذا لمثلها ، [7] فلانقبن الباطل حتی یخرج الحق من جنبه توبیخ الخارجین علیه [8] مالی و لقریش و الله لقد قاتلهم کافرین ، و لاقاتلنهم مفتونین ، [9] و انی لصاحبهم بالامس ، کما انا صاحبهم الیوم و الله ما تنقم منا قریش [10] الا ان الله اختارنا علیهم ، فادخلناهم فی حیزنا ، فکانوا کما قال الاول : [11] ادمت لعمری شربک المحض صابحا و اکلک بالزبد المقشره البجرا [12] و نحن و هبناک العلاء و لم تکن علیا ، و حطنا حولک الجرد و السمرا


ترجمه

[6] از سخنانی است که امام(ع) هنگام خروج برای جنگ با اهل بصره فرموده ارزش این کفش چند است؟[7] عبدالله بن عباس می گوید: در منزل ذی قار بر امیرمؤمنان وارد شدم[8] هنگامی که مشغول وصله نمودن کفش خود بود . به من فرمود : قیمت این کفش چقدر است؟[9] گفتم بهائی ندارد فرمود : بخدا سوگند همین کفش بی ارزش برایم از حکومت بر شما محبوب تر است[10] مگر اینکه با این حکومت حقی را بپا دارم و یا باطلی را دفع نمائم 000 سپس امام از [خیمه] بیرون آمد و برای مردم چنین ایراد سخن کرد:[1] نتایج درخشان بعثت پیامبر(ص)[2] خداوند هنگامی محمد(ص) را مبعوث ساخت که هیچکس از عرب کتاب آسمانی نداشت [3] و ادعای نبوت نمی نمود . او مردم را تا سرمنزل نجات سوق داد و به محیط رستگاری رسانید [4] و در پرتو وی بر مشکلات پیروز شدند و جای پای آنها محکم شد. [5] بخدا سوگند من در دنبال این لشکر بودم و آنها را به پیشروی وامی داشتم تا باطل به کلی عقب نشینی کرد و حق ظاهر گشت.[6] در این راه هرگز ناتوان نشدم و ترس مرا احاطه نکرد . هم اکنون نیز به دنبال همان راه می روم.[7] و پرده باطل را می شکافم تا حق از درون آن خارج گردد.[8] مرا با قریش چکار ؟ بخدا سوگند هنگامی که کافر بودند با آنها جنگیدم و هم اکنون که فریب خورده اند با آنها مبارزه می کنم[9] دیروز همراهشان بودم چنانکه امروز نیز با آنها مصاحبم. سوگند بخدا قریش از ما انتقام نمی کشد[10] جز به این خاطر که خداوند ما را از میان آنان برگزیده [ و بر آنان مقدم داشته است ] ما هم آنها را در زمره خویش شناختیم ولی همانند گفته شاعر شدند آنجا که می گوید:[11] به جان خودم سوگند که هر صبح از شیر خالص صاف نوشیدید . و از غذای لذیذ چرب تا سرحد اشباع کامل خوردید.[12] ما به تو عظمت بخشیدیم در حالی که بزرگ نبودی و در اطراف تو با سواران تا به صبح بیداری کشیدیم و از تو نگهداری کردیم

نظرات 3 + ارسال نظر
یه بنده خدا سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 11:28 ق.ظ http://moqanni.blogfa.com

ســـلام مــن بــه مـحـرم، مـحـرم گــــل زهــرا

بـه لطـمه‌هـای ملائـک بـه مــاتـم گــل زهـرا

سـلام مـن بـه مـحـرم بـه تشنـگی عـجـیـبـش

بـه بـوی سیـب زمـینِ غـم و حـسین غریـبش

سلام من بـه محـرم بـه غصـه و غــم مـهـدی

به چشم کاسه ی خون و به شال ماتم مـهـدی

ح.ق سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 04:48 ب.ظ http://www.gvbg.blogfa.com

ما کجاییم و علی بن ابی طالب ۱۴۰۰ سال پیش کجا بود به خدا او ۱۴۰۰ سال دیگر که چه عرض کنم ۱۴۰۰۰۰۰۰سال از ما جلوتر بود .

یه بنده خدا سه‌شنبه 1 دی‌ماه سال 1388 ساعت 06:14 ب.ظ http://moqanni.blogfa.com


سلام
با عنوان "فریاد علی(ع)" لینکتون کردم
شما هم منو با عنوان "یه بنده خدا " لینک کنید...ممنون ...
التماس دعا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد