فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید

در پاسخ افسانه شهادت...!16

حضرت فاطمه(علیها السلام) در بستر

وفات پیامبر(صلى الله علیه وآله وسلم) مظلومیت همسر، از دست رفتن حق و آن گاه هجوم به خانه اش، روح و جسم حضرت فاطمه(علیها السلام) را به شدت رنجور و آزرده ساخت.

تاریخ هیچگونه نشانه و سخنى از بیمارى خاص قبل از این حوادث در مورد او نیاورده است. امّا همان گونه که دیدیم او را در حالى که حامله به جنینى بود در میان دیوار و در خانه فشردند. و در نزاع و کشاکش دستگیرى همسرش او را مورد اصابت سیلى و تازیانه و ضرب لگد قرار دادند تا آن که با پهلویى شکسته جنین درون رحمش سقط شد و رنجور و نالان در بستر بیمارى افتاد.

در یکى از همین روزها زنان مهاجر و انصار به عیادت او آمدند. از جمله قدیمى ترین منابع اهل سنت که سخنان حضرت فاطمه(علیها السلام) با آنان را نقل کرده کتاب «بلاغات النساء» از «احمد بن ابى طاهر طیفور ـ متوفاى 280 هـ  .ق ـ» است. او مى نویسد که حضرت فاطمه(علیها السلام)خطاب به آنان چنین فرمود:


«... به خدا از دنیاى شما متنفرم، و مردان شما را دشمن مى شمرم، و از آنها بى زارم... نفرین برآنها و دور باد رحمت حق از این ستمکاران. واى بر آنان چگونه خلافت را از کوههاى استوار (خاندان رسالت) برگرفتند؟ و پایه هاى نبوت و جایگاه وحى و محل نزول جبرییل را از صاحب حقش محروم کردند و على(علیه السلام)را که آگاه به امر دنیا و دین است، کنار زدند؟ بدانید این خسران و زیان آشکار است...»(1)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ بلاغات النساء، احمد بن طیفور، ص32 و 33. «لما مرضت فاطمة علیهاالسلام المرضه التى توفیت بها دخل النساء علیها فقلن کیف اصبحت یا بنت رسول الله قالت اصبحت و الله عانفةً لدنیاکم قالیة لرجالکم، ان سخط الله علیهم و فى العذاب هم خالدون، و بعداً للقوم الظالمین ویحهم انى زحزحوها عن رواسى الرسالة و قواعد النبوة و مهبط الروح الامین الطبن بامور الدنیا و الدین و الا ذلک هو الخسران المبین».


 

جریان این ملاقات و سخنان حضرت فاطمه را دیگر منابع اهل سنت از جمله «السقیفه، ابوبکر جوهرى» و «اعلام النساء، عمر رضا کحاله» آورده اند.(1)

این سخنان را علماى شیعه نظیر «شیخ صدوق»، «شیخ طوسى» و «شیخ طبرسى» و «على بن عیسى اربلى» و بسیارى دیگر نقل کرده اند.(2)

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

1 ـ السقیفة، ابوبکر جوهرى، به نقل ابن ابى الحدید، ج6، ص233 ـ 234 ; اعلام النساء، عمر رضا کحاله، ج4، ص121.

2 ـ معانى الاخبار، شیخ صدوق، ص354 ; کشف الغمه، على بن عیسى اربلى، ج2، ص118 ; الامالى، شیخ طوسى، به نقل بحارالانوار، ج43، ص161.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد