مبحث خلافت ۴ - فریاد علی(ع)
X
تبلیغات
پیکوفایل
رایتل

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1387

مبحث خلافت ۴

یکی از شبهاتی که اهل تسنّن وارد نموده اند این است که علی(ع) با سه خلیفه قبل از خود بیعت نموده است و این موضوع را برآن گرفته اند که پس اختلافی بین علی(ع) و سه خلیفه نبوده است.

در مورد بیعت علی(ع) با سه خلیفه، در اینجا باید بگوییم که علی(ع) تا زمانی که همسرشان حضرت فاطمه زهرا(س) دخت پیامبر اسلام در قید حیات بودند، هیچگاه با ابوبکر بیعت نکردند فقط زمانیکه او را به زور به مسجد مدینه بردند، پس از اتمام حجت با ابوبکر بعنوان جانشین دروغین رسول الله(ص) با دست مشت کرده با ابوبکر بیعت کرد ـ یعنی بیعت با تو را قبول ندارم ـ و این در حالیست که ابوبکر به همان بسنده کرد، زیرا به این ترتیب همان تعداد اندک یاران علی(ع) که به پنج یا شش نفر هم نمی رسیدند، آرام می شدند، ثانیا آیا اهل تسنن آن خطبه معروف مادرمان فاطمه زهرا را به مطالعه کرده اند؟ چرا در مقابل ابوبکر آنچنان فریاد کشید؟ برای آنکه در این مورد آشنایی نسبی با این خطبه پیدا کنیم، لازم است که گوشه هایی از این خطبه را برایتان نقل کنم. این مطلب به وضوح در کتب اسرار آل محمد(ص) نوشته سلیم بن قیس هلالی و فدک ذوالفقار فاطمه نوشته سید محمد واحدی آمده است.

حضرت در مسجد مدینه ابتدا با حمد و ستایش خداوند متعال آغاز می کند و سپس شهادت بر یگانگی خداوند و پیامبری پدرش محمد بن عبدالله(ص) را می دهد و در مورد راز آفرینش سخن می گویند. سپس با سخن در مقام بیان علّت گزینش قبل از خلقت و بعد در مقام بیان علّت بعثت پیامبر(ص) خطبه را ادامه دادند. سپس خطاب به اهل مجلس چنین فرمودند: «((بصورت خلاصه در اینجا بیان می کنیم)) شما ای بندگان خدا! جایگاه امر و نهی خدا و حاملان دین خدا و وحی او، و امین خدا بر خودتان هستید ((یعنی درباره دین و وحی خدا بر خود امین هستید و نباید به خودتان خیانت کنید)) شما رسانندگان ((دین)) به امتهای دیگر ((و آیندگان)) هستید؛ به مردم ((آینده)) خیانت نکنید، گمان می کنید مستحق این اوصاف هستید ((یعنی اینها مسئولیت شما هست و شما گمان می کنید که آن را اجرا نموده اید.)) خدا در بین شما عهد و پیمان معلومی داشت که تا به حال برای شما فرستاد ((پیامبر))، و برای خدا در میان شما عهدی ماندگار، وجود دارد که خداوند آن را خلیفه ی بر شما قرار داده است. ((مقصود حضرت از این فراز این است که شما در عهد اوّل خود به پیامبر در رابطه با اهل بیت و دستورات جانبی اش خیانت نمودید و به دستورات کتاب خدا در عهد دوم نیز در رابطه با اهل بیت و غیر آن عمل نکردید)) آن عهد ((قرآن)) گویا و راستگو، و نور درخشنده، و روشنایی نور افشاننده است ((هدایتگر است))؛ راهنمایی های او روشن، سرّهای او نزد اهلش آشکار و ظاهرش هویداست ((همه فرامین قرآن قابل فهم و عمل است، چرا عمل نمی کنید؟!))

پیروان قرآن به خاطر داشتن این نعمت مورد رشک هستند و قرآن، پیروان خود را به بهشت و رضوان خدا می رساند، گوش دادن به قرآن سبب نجات می شود، به وسیله ی قرآن است که به دلیلهای نورانی خدا، و واجبات روشن الهی، و محرمات باز داشته شده ی خداوند، دست یافته می شود. و دلیلهای آشکار خدا که برّنده است، و براهین خدا که کافی می باشد، و فضیلتهایی که مستحب است، و اجازه هایی که عطا نموده، و احکامی که لازم باشد، به وسیله ی قرآن شناخته می شود.»

سپس حضرت در مقام فلسفه دستورات قرآن چنین ادامه دادند:

«خدا قرار داد:

ایمان را برای پاک کردن شما از شرک

نماز را برای پاک کردن شما از کبر

زکات را برای پاک کردن روح شما و زیاد شدن روزی شما

حج را برای محکم کردن دین

عدل را برای کنار هم قرار دادن دلها

اطاعت کردن از ما را، برای به نظم آوردن ملّت اسلام

رهبری ما را برای امام دادن از اختلاف

جهاد را، برای عزّت و عظمت اسلام.

صبر را وسیله رسیدن به پاداش

امر به معروف را، برای فائده و صلاح عموم

نیکی به پر و مادر را، برای حفظ از خشم خدا

صله رحم را برای زیاد شدن عمر و رشد جمعیت

قصاص را، برای حفظ خون ((جلوگیری از قتل))

وفا به نذر را، برای عرضه کردن مغفرت

تمام دادن حق در معامله را، برای از بین بردن کم فروشی

نهی از آشامیدن شراب را، برای پاک کردن از آلودگی

پرهیز از نسبت ناروا و دروغ را، برای دوری از لعنت

ترک سرقت را، برای به وجود آمدن عفت

و بالاخره شرک را، حرام نمود تا همه نسبت به او اخلاص پدا کنند ((یعنی انسان غیر او را مؤثر نداند و کمال و عزت را، فقط از او بخواهد))

از دلایلی که علی (ع) با این خلفا بعد از شهادت جانسوز بی بی دو عالم حضرت فاطمه زهرا بیعت کرد، این بود که یارانش برای قیام اندک بودند و اینجا بود که جهالت عرب را می بینیم، اگر علی (ع) به کناری می نشست، خلفای قبل از علی(ع) اسلام را به منجلاب می کشیدند، نه از قصد که از نادانی. باری که بارها و بارها عمر گفت: لولا علی لهلک العمر. اگر علی نبود عمر هلاک می شد. و اگر هم قیام می کرد، می گفتند که علی(ع) برای مقام و پست دنیوی اسلام را به خطر انداخت.

نظرات (9)
نام :
ایمیل : [پنهان می ماند]
وب/وبلاگ :
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
دوشنبه 2 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 07:42 ب.ظ
+ مسلم
بسم رب الشهدا

سلام علی آل یس و اولیاالله و انبیاالله

سلام بر داداش گلم آقا محمد رضا!خدا اجرت بده

داداشی کجایی ما که پوسیدیم!

من بدجور گرفتارم ایشاالله یه فرصت خوب میشینیم با هم صحبت می کنیم

راستی اون لینک تقصیر بلاگفاست!با اجازه

التماس دعا...
امتیاز: 0 0
سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 07:32 ق.ظ
+ محمد
با تشکر از شما برادر محترم جناب آقای بلبل پور :
امام ... امام است چه مردم بخواهند و چه نخواهند .
امام از طرف خداوند تعیین شده و می بایست رسالت خود را انجام دهد ... برای همین امام علی علیه السلام نمیتوانست حرکات احمقانه خلفا را ببیند و سکوت اختیار کند او نمیتوانست ببیند که زنی باردار را اعدام میکنند و ... ده ها مورد دیگر
لذا این اهل سنت احمق بر این باورند که امام علی علیه السلام با خلفا همکاری داشته است !...
امیدوارم همشه موفق و سلامت باشید .
امتیاز: 0 0
سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:16 ق.ظ
+
سلام


محمد احمق کسی است که کسی را احمق بداند....


اگر امام از طرف خدا تعیین شده پس وقتی برای حق خود نجنگیده پس به فرمان خدا عمل نکرده اگر بگویم به خاطر اسلام این کار نکرده پس به فرمان خدا عمل نکرده....


خوبه خودت میگی توانست سکوت کنند...

تو احمقی که مثل خر از حرفهای میشنوی اطاعت می کنی....




شرمنده
امتیاز: 0 0
سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 11:45 ق.ظ
+ سنی
سلام

نوشته بالا مال منه..


اول باید بگم که دیگسخنرانی خیر شاهیه اگر به احتقادات من توهین کنید من هم شروع می کنم دوست من اگر می خواهی که محیط دوستانه باشه..

۱.اسم وبلاگ رو عوض کن...

۲.به خلافا اکرام توهین نکن..
--------------------------------------------
درمورد نوشته شما در مورد حضرت علی که آن حضرت را به زور برای بیعت بردن پس باید گفت که حضرت حسین از پدرش شجاتر بوده است چون فرموده: اگر سرم از تنم جدا بشه محاله زیر کار زور بروم پس چگونه حضرت علی که پدر و استاد آن بزرگوار بوده. که داری غیرتی بسیار است چون کسی که همسرش را به گفته اهل تشیعه شهید کنند چونه به خود اجازه می دهد حتی با زور با خلافا آنها بیعت کنند..

چگونه حضرت حسین با یزید جنگید در صورتی که حضرت حسن نجنگید.

و بهتر است در مورد معنی کلمه اهل بیت بیشتر مطالعه کنی چون اهل بیت یعنی اهل خانه رسول خدا که شامل حضرت عایشه ودیگر همسران رسول خدا می شوند...

اگر خداوند می خواست برای رسول خود جانشینی قرار دهد چرا به ایشان فرزند پسری یا برادری نداد که از نسل خود رسول خدا باشد..
امتیاز: 0 0
سه‌شنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 10:41 ب.ظ
+ عادل فریحی
سلام علیکم
دوست عزیز موضوع خوبی را انتخاب کردی اما آنچه بزرگان شیعه بدان ملتزم هستند این است که مولا علی هیچگاه با خلفا بیعت نکردند . نه تنها علمای شیعه بلکه بین علمای اهل سنت نیز کسانی هستند که همین نظریه را دارند
امتیاز: 0 0
چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 09:13 ق.ظ
+ سنی
دوست من

اگر بیعت نکرده و سکوت کرده باز هم خیانت کرده چون می دانسته وانجام نداده..
امتیاز: 0 0
چهارشنبه 4 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 03:37 ب.ظ
+ عادل فریحی
سلام اخوی
طبق نص علمای خودتان مثلا ابن ابی الحدید معتزلی می فرمایند سکوت علی بعلت نبود وصیتی بود که ژیامبر (ص) به ایشان کرده است . ژس علی خیانت نکرد خلفا خیانت کردند
امتیاز: 0 0
جمعه 6 اردیبهشت‌ماه سال 1387 ساعت 03:59 ب.ظ
+ سنی
سلام

در مورد بیعت که علمای شما گفتند

اینها کسانی بودند که با ابوبکر بیعت نکردند تا آن که امیرالمؤمنین رابه زور آوردند تا بیعت کند و وقتی او بیعت کرد اینها بیعت کردند»[1]. و روایات می‌گویند: که چهار نفر دیگر به این سه نفر پیوست، و شمار مؤمنان (به گفتة آنها) در عصر اصحاب به هفت نفر رسید، اما از این تعداد بیشتر نشدند
[1]) الکافی (8/245) و الدرجات الرفیعه، ص 213.
امتیاز: 0 0
پنج‌شنبه 14 شهریور‌ماه سال 1387 ساعت 04:19 ب.ظ
+
ای قلم نخواهی توانست نوشت ... که مادران ودختران شریف ونجیب ایرانی در بازارهای برده فروشی چطور تنها و بی کس مورد هجوم شهوت پرستان مسلمان قرار گرفتند ... هنوز صدای مظلومیتتان در گوش تاریخ نعره می کشد ...
امتیاز: 0 0