فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید
فریاد علی(ع)

فریاد علی(ع)

صدای تو پس از ۱۴۰۰ سال هنوز می آید

تاریخ، سند است یا کذب؟

آنچه که باید برای اثبات حقیقت تاریخ مشاهده نمود این است که اولاً تاریخ ها همگی دارای تحریفاتی هستند، و برای اثبات و درک حقیقی مطلب باید به این مسئله توجه داشت که تاریخ سینه به سینه به دست ما نرسیده است، بلکه مورّخین آن را نگاشته اند. وقتی تمامی مورّخین همگی یک جمله را اذعان می کنند ـ حالا با نوشتار متفاوت، ولی منظور یکی است ـ پس حتماً یک جای وارد نمودن ایراد ما لنگ می زند. مثلاً در یکی از تواریخ یونانی آمده است که سپاه ایران در جنگی در مقابل یونان شکست خورده، ولی هیچ مورّخ دیگری از این جنگ یادی نکرده و اثری نیز از این جنگ در محل یاد شده آن یافت نشد. حتی دیگر مورّخین یونانی نیز این جنگ را ننوشته اند و مورّخین قبل از اسلام ایرانی نیز به آن اشاره نکرده اند. در اینجا مطمئن می شویم که مورّخ فوق الذکر از روی حب و بغض به این جنگ خیالی، حالتی واقعی داده تا شکستهای متمادی یونانیان را در برابر سپاه ساسانیان کمرنگ کند. امّا موارد دیگری از جنگها موجود می باشد که چه یونانیان و چه ایرانیان در برابر هم شکست خورده اند و در هر دو تاریخ ایرانی و یونانی به آن اشاره شده است. واضح و مبرهن است که این جنگها همگی صحت داشته و می توان آنها را واقعی دانست.

ثانیاً اگر بخواهیم به صورت اسلامی و قرآنی مطالعه تاریخ را اثبات کنیم، باید به عرض برسانیم که الف- بیش از نیمی از خود قرآن تاریخ است. سوره های آل عمران، هود، یونس، یوسف، ابراهیم، کهف و ..... همگی نقل از تاریخ در خود جای داده است ب- قرآن مسلمانان را برای عبرت گرفتن، مردم را به مطالعه تاریخ دعوت می نماید. آیه شریفه 42 سوره مبارکه الرّوم می فرماید: « باید از زندگی گذشتگان آگاه شویم و از آن عبرت بگیریم.» این آیه به خوبی نشان می دهد که بررسی تاریخ و تعویض افکار اشتباه و غلط با افکار صحیح و درست، با مطالعه تاریخ امکان پذیر است.

شاید برخی دلیل بیاورند که تاریخ قرآن و قصصی که خداوند مطرح کرده است بی شک درست است، امّا چیزی که عامه از آن یاد می کنند و نام آن را تاریخ می نهند، چون به وسیله ی انسانها نگاشته شده است، ممکن است که دارای ایرادات و یا تحریفاتی قرار گیرد. پاسخ به این دوستان که با چنین شبهه ای به برخی موضوعات تاریخی می نگرند این است که «ما در قوانین اسلامی داریم که دو شاهد برای محکوم یا رد محکومیت یک شخص به شرط بالغ بودن و سالم بودن عقل شهود کافی است، بنابراین با مطالعه چند تاریخ مختلف از چند شخصیت مختلف که از مکاتب و پیروان مختلف و از قومیّت های مختلف می باشند، می توان حقیقت تاریخ را استخراج کرد. زیرا با مطالعه تواریخ به صورتی که گفته شد، باعث می شود که ما بیش از دو شاهد داشته باشیم که تمام شهود، اکنون درگذشته و از دنیا رفته اند، ولی در زمان بروز اتفاق، زنده بوده و یا از چندین نفر یا یک نفر انسان موثق که مورد پذیرش همه باشد ـ با شنیدن وصف و افکار و کردار وی ـ آن را نگاشته اند.»

در صورت وجود سؤال در این زمینه سؤالات را در قسمت کامنتها باقی بگذارید تا انشاء الله پاسخگو باشم.

با این توصیفات از پست بعدی به حلاجی تاریخ خواهیم پرداخت.

نظرات 2 + ارسال نظر
فاروق چهارشنبه 14 فروردین‌ماه سال 1387 ساعت 03:13 ب.ظ

با سلام

من پیرو سنت رسول الله هستم و شما را دعوت می کنم که در وبلاگ مناظره شیعه و سنی به ادرس زیر به سولات ما جواب دهید و اگر توانستید مناظره کنید ، دوستان شیعه ات در انجا به کمک نیاز دارند به دادشان برس:
WWW.monazere2.blogfa.com
جناب بلبل پورمن یک بار دیگر نیز شما را دعوت به مناظره کردم نیامدید.
خدمت شما عرض می کنم که نام خوبی برای وبلاگت انتخاب نکرده ای ِ این نام معرف دشمنی شما با حقیقت است و لذا هر گز راه راست و درست را نخواهی یافت !

برای شروع لطفا جواب دهید که :

عصمت یعنی چه؟
آیا عصمت اکتسابی است یا ذاتی ؟
آیت الله جوادی املی و نیز آیت الله جعفر سبحانی معتقد هستند که عصمت انحصاری نیست و هرکسی می تواند مراتبی از آن را کسب کند ، نظر شما چیست ؟
برای دیدن جواب به این سوالات باز هم به وبلاگت سر می زنم

مناظره ی شما را پذیرفتم و جواب سوالاتتان را دادم.
از نظر من اسم وبلاگم غلط انداز است. همین.

لعن الله عدوک یا علی شنبه 8 تیر‌ماه سال 1387 ساعت 09:10 ق.ظ

با عرض سلام و خسته نباشید ::
تاریخ سند گویای پیشینیان است اما متاسفانه گروهی کوردل تاریخ را نیز کتمان میکنند و آن را نادیده میگیرند ؟!..
برای مثال اگر کتاب شبهای پیشاور را خوانده باشید بزرگان اهل سنت واقعه عظیم غدیر را که بیش از ۱۴۰ نفر آن را روایت نموده اند انکار میکنند ؟!... و زمانی هم که مجبور به قبول آن میشوند ادعا میکنند ولی به معنای دوست است ؟؟!!...
منافقان وقتی دیدند که نمیتوانند قرآن را دچار تحریف کنند معنی آن را عوض نمودند و گفتند ولی به معنای دوست است ؟!...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد